Monday, December 9, 2013

Dag 1 - kerstdozen

Ik was er bijna niet aan begonnen door pijnlijke nek en schouders, maar ik heb toch die schouders voorzichtig eronder gestoken en ben relatief rustig aan begonnen.


Ik begin niet aan een kastje (uhoh begint al goed), maar direct aan de kerstdozen. We zitten er tenslotte middenin, en als ik die nu niet aanpak verdwijnen die weer voor een jaar achter het schot op zolder. 
Er was bijna geen doorkomen meer aan op zolder, overal kerstdozen en bakken met losse kerstprullaria erin. Je kent het wel, je bent druk in de weer met het optuigen van de boom, daarna komen al die hangende en staande spullen tevoorschijn en dan heb je de puf niet meer om het netjes op te bergen. En waar laat je het dan? In mijn geval rondom de ingang van de zolder. En voor je t weet blokkeren al die dozen de doorgang en kan je geen kant meer op. Dus opruimen die hap.
Het begin is nog makkelijk: ik check alle dozen of er nog iets in zit en de resterende kerstspullen heb ik gedumpt in 1 grote doos. De losse wikkel-papieren en plastic tasjes doe ik allemaal in dezelfde lege doos. Hoef ik bij het inpakken niet alle dozen weer op de kop te zetten. 
De kunststof bakken zijn, na te zijn geleegd, even uitgezogen en met een vochtige doek afgenomen. Toegegeven, ik weet niet eens meer wanneer dat voor het laatst is gebeurd maar het leek mij net zo goed een frisse start voor de bakken. De stapel lege dozen. 

Om een idee te geven hoeveel ik aan spullen over heb, onderstaande doos is een voormalige kunstkerstboom-doos. Van zo'n 1.80 hoog. Dus ja, daar past genoeg in. En hij bulkt ook nog uit. Ik vrees dat ik dáár nog wel even zoet mee ben!

De doos zit zo vol dat het lood me bijna in de schoenen loopt, dus heb ik me voorgenomen niet alles in 1x uit te zoeken. Ik pak vastberaden een mandje en doe daar een selectie spullen in, spreid ze uit op de tafel en begin met sorteren. Vandaag 1 mandje van 1 doos.

De waxinelichthouders gaan bij de afwas, er zitten nog kaarsrestjes in. Niet echt netjes om ze zo in te pakken na de feestdagen. Kunnen we een lering uit trekken. Voor het inpakken alles waar kaarsjes in hebben gezeten eerst schoonmaken!!


De magneetjes hangen inmiddels weer op de koelkast. Eén magneet ging gelijk de afvalbak in, die was kapot.


En voor de rest: de kerstmuts blijft (die kan ik toch echt niet wegdoen!), net zoals het kleine blikje waar de reservelampjes in zitten. Die moet weer terug in de bak, bij de reserve haakjes. De nep-waxinelampjes waren op. De batterijen worden gerecycled en die nepperds gebruik ik niet meer. Weg met die dingen.

Na de selectie gaat ongeveer 50% richting de kringloop. Dat is een goede start van de 1e selectie!

Morgen gaan we verder met de rest van de doos. Vandaag heb ik aan het geheel een uurtje besteed. Ergens denk je: ik doe dat even snel, maar dat even snel gaat niet op voor een doos vol kerstprullaria. Note to self: geen kerstprullaria meer aanschaffen!! 

Tot morgen.

No comments:

Post a Comment