Friday, January 10, 2014

Dag 12 - koelkast en lijstjes

Inderdaad, de koelkast was weer aan de beurt. En gezien ik een beetje moet bezuinigen, wou ik gelijk mijn lijstjes bijwerken om een maandmenu op te stellen.
Ik heb altijd baat bij een lijst met ingrediënten die zowel in de koelkast als in de vriezer en voorraadkast aanwezig zijn. Het is even de tijd nemen om te noteren wat er in huis is en dan ga ik aan de hand van deze lijst door mijn receptenboeken en -mappen. 

Om te beginnen heb ik geen foto van de koelkast voor of na het uitsoppen en opruimen. Ergens ging 't mis. Wel heb ik de lijstjes. Te beginnen met de voorraadlijst. Dit is een leeg exemplaar waarmee ik start. Ik gebruik altijd een potlood zodat ik kan uitgummen wat ik heb gebruikt en weer kan noteren wat er bij is gekomen. Tijdens het schoonmaken van de koelkast ben ik begonnen met het invullen ervan. 


Nadat de koelkast schoon en opgeruimd was, ben ik er mee naar de schuur gelopen om de rest van de voorraad in de vriezer te noteren. Na alles te hebben genoteerd ben ik ermee aan de slag gegaan.

Bakkie thee in de aanslag en een lekker plakje zelfgebakken cake zijn welkom bij het puzzelen voor het maandmenu :)


Ik heb ook een lijstje voor een weekmenu. Week 3 hangt al klaar op de koelkast. Wat het maandmenu-lijstje mist, is de ingrediëntenlijst. Daar kan ik opschrijven wat ik eventueel nog nodig heb om de menu's te maken en voor welke datum die zijn. Zodat ik niet op t laatste moment nog naar de super om de hoek moet rennen voor ik kan beginnen met eten koken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat heel irritant is!


Het maandmenu hangt op mijn prikbord boven mijn bureau. Ik hoef dit slechts over te pennen naar mijn weekmenu en even de ingrediënten erbij te zetten die die week nog gekocht moeten worden.

Inmiddels is mijn maandmenu af. Ik heb nog met eea. geschoven om rekening te houden met houdbaarheidsdatums. De zondagen zijn meestal niet nodig om in te vullen. Dat zijn onze makkelijke dagen. Ofwel we halen iets kant en klaar uit de vriezer, warmen een soepje op, of blijven ergens anders eten. Nooit een probleem.

No comments:

Post a Comment